Jangan salahkan saya – Fazura

9 Sep

Kayangan sebuah filem yang gagal. Demikianlah tanggapan sesetengah pihak kalau dilihat di sudut kutipan tiket. Sebenarnya agak berat hendak menerima kenyataan itu, apatah lagi mereka yang terlibat dalam produksi filem berkenaan.

Tetapi demikianlah realitinya. Filem yang dihasilkan dengan belanja hampir RM2 juta itu tidak mendapat tempat yang sepatutnya di pasaran. Mengikut rekod Finas, Kayangan yang diterbitkan oleh Raden Pictures Sdn. Bhd. hanya mendapat kutipan kasar sebanyak RM250,000 setelah beberapa hari di pawagam.

Sebenarnya mengukur tinggi atau rendah, gagal atau berjaya sesebuah filem bukanlah penanda aras kutipan tiket. Tetapi apabila kita menjadikan kutipan sebagai penanda arasnya, Kayangan dikelaskan sebagai gagal.

Pastinya kegagalan Kayangan turut disabitkan dengan dua pelakon utamanya, Fazura dan Teuku Zacky Azwar yang sensasi Indonesia.

Kata sesetengah orang, dua pelakon ini tidak mampu menarik orang untuk ke pawagam. Lakonan tidak berkesan, tak ada daya tarikan dan macam-macam lagi. Bahkan kisah-kisah lama Fazura yang masih dalam perbicaraan di mahkamah juga dikatakan menjadi punca penonton menolak Kayangan.

Kata-kata ini membuatkan perasaan Fazura tertekan. Dia kecewa apabila namanya dikatakan menjadi punca kegagalan filem berkenaan.

“Sebenarnya banyak faktor lain yang membuatkan sesebuah filem itu gagal di pasaran. Bukan hanya semata-mata kerana pelakon,” tepis pelakon cantik ini.

Saya diberitahu dek kerana terlalu kecewa dengan sambutan filem berkenaan, Fazura membawa diri ke luar negara. Bercuti seketika untuk meredakan tekanan.

Sewaktu kami berhubung, Fazura tidak berada di Kuala Lumpur tetapi di sebuah negara yang menjadi destinasi pelancongan popular.

Katanya dia bosan, kecewa dan marah bila ada pihak yang meletakkan faktor kegagalan filem itu ke bahunya.

Secara tegas pula Fazura meletakkan kegagalan itu kepada pihak yang menguruskan soal promosi filem Kayangan.

Apa pandangan Fazura bila ada menilai Kayangan sebagai sebuah filem yang gagal?

Itu pandangan masing-masing. Pada saya tak semua yang ada dalam Kayangan gagal. Sekurang-kurangnya filem itu beri sesuatu yang berbeza dari filem kita yang ada. Banyak hal baik dan positif tentang Kayangan, tetapi tidak ditonjolkan. Soal gagal itu saya tak nafikan juga. Memang kalau dihitung dari segi kutipan di pawagam kita boleh katakan ia gagal meraih perhatian penonton. Hendak cakap lebih-lebih pun saya tak boleh juga sebab saya hanya pelakon.

Apa pandangan Fazura sendiri, kenapa ia gagal di pawagam? Orang kata, Kayangan sebuah karya yang baik?

Ya, banyak yang kata macam itu. Kayangan filem yang ada kualiti. Tetapi saya dan kawan-kawan lain merasakan ada masalah dengan cara ia dipromosikan. Sebenarnya saya sendiri sudah jangka dari awal lagi filem ini susah hendak diterima ramai. Promosinya bermasalah. Kurang berkesan.

Adakah Kayangan tidak dipromosikan dengan baik?

Saya tak salahkan penerbit dalam soal ini. tetapi pihak yang diberi tanggungjawab tidak melakukannya dengan baik. Promosi filem itu pun dibuat pada saat-saat akhir. Sebab itu saya dah dapat rasa filem ini susah hendak jual. Macam mana hendak jual kalau promosi tak ada?

Filem meletup macam mana sekalipun, kalau tak ada promosi hancur juga. Orang tak sedar.

Sebagai pelakon utama Kayangan, adakah Fazura marah dengan keadaan ini?

Kalau cakap tentang filem itu sendiri, saya sangat puas hati. Okeylah tu. Cara kerjanya memang hebatlah. Ia dipuji sebagai sebuah filem yang bagus. Tetapi yang buat saya sangat kecewa bila melihat cara dia orang promosikan Kayangan. Itu saja. Kita buat kerja penat-penat di lokasi. Tiba masanya orang lain buat kerja sambil lewa. Tentulah kita tak senang hati. Kesannya pelakon juga yang kena.

Dengarnya Fazura lari ke luar negara gara-gara kecewa dengan filem ini. Kenapa sampai macam itu sekali?

Memang saya tak nafikan. Saya kecewa. lepas promosi Kayangan, saya terus tempah tiket, pergi luar negara. (Fazura tidak mahu bercerita destinasinya). Saya hendak tenangkan fikiran. Macam-macam orang cakap pasal filem itu, saya tertekan. Orang asyik salahkan pelakon saja. Kata macam-macam, tetapi orang tak tahu cerita sebenarnya macam mana. Jadi tak mahu pusing kepala, saya bawa diri ke sini. Berehat, tak payah baca akhbar, tak payah dengar orang mengata.

Atau mungkin sebab filem itu sendiri agak berat, sukar orang hendak terima. Sebab itu tak laku?

Tak juga. Kayangan tu tak adalah berat sangat filemnya. Biasa saja. Banyak filem saya ringan saja. Tetapi macam biasalah. Dalam kita berhati-hati ada juga kesilapannya. Terima sajalah. Saya hendak buat macam mana lagi kalau orang hendak salahkan saya dan Teuku Zacky sebagai pelakon. Terima sajalah apa orang hendak cakap. Sekurang-kurangnya rasa kecewa itu boleh diatasi sebab dari awal lagi saya sudah dapat agak yang filem ini tak boleh pergi jauh. Hendak buat macam mana lagi. Pisang berbuah dua kali juga. Sepatutnya bila filem hendak keluar promosinya kena tiga atau empat bulan awal. Taklah jadi macam ini.

Apakah nama Fazura sebagai pelakon akan terjejas teruk?

Memang kesannya ada. Saya pula memang sudah selalu kena. Masa filem Qaisy dan Laila dulu pun macam itu juga. Orang salahkan saya dan Jehan sebagai pelakon baru. Tak apalah, mungkin masa itu memang benar sebab kami masih baru. Tetapi yang ini pun salah kami juga ke? Sekali lagi saya cakap, saya tak salahkan penerbit langsung. Tetapi pihak lain yang perlu bertanggungjawab. Semualah. Jangan letakkan kesalahan kepada pelakon saja. Mana adilnya? Kalau filem bagus tak dapat sambutan baik fikirlah pasal faktor lain juga. Jangan asyik salahkan pelakon saja. Saya sangat hati-hati kalau pilih filem. Skrip yang betul-betul berhati-hati. Siapa tak kecewa hasilnya jadi macam ini. Sebabnya lain, kita disalahkan. Rasa sedihlah.

Bila hendak balik Malaysia?

Entahlah. Tak hendak fikir dulu. Nanti saya baliklah, bila sampai masanya nanti. Memang kecewa, tetapi saya tak ambil negatif. Selalu saja ada ujian untuk saya. Saya terima. Tetapi tidak adillah kalau salahkan pelakon saja. Sebab itu saya kesal dan kecewa. Tak jadi filem, orang salahkan kita. Kita dipersalahkan. Orang tak fikir penerbit, pengarah, pihak promosi tetapi pelakon saja yang kena. Kalau tanya Teuku Zacky mereka akan cakap macam itu juga.

Serik hendak berlakon filem lagi?

Memang kalau ikutkan hati, seriklah juga. Tetapi benda sudah jadi. Kerja kena buat juga. Saya tak ada buat benda bodoh, tinggalkan dunia lakonan hanya sebab benda ini semua. Cuma buat masa sekarang hendak rehat sekejap. Bila fikiran sudah tenang, saya okey semula, saya balik ke Kuala Lumpur semula. Larikan diri sebab kecewa. Dah malas hendak buat filem bila asyik kena macam ini. Kita pula yang sibuk pasal filem. Orang lain macam tak endah saja. Nama kita yang terjejas. Saya tak salahkan produser, tetapi di bahagian promosi. Mereka kena belajar semua ini. Janganlah bila benda tak jalan, hendak salahkan pelakon pula sedangkan pihak lain yang buat kerja tak betul.

http://www.utusan.com.my/

15 Responses to “Jangan salahkan saya – Fazura”

  1. i'm no johnny October 1, 2007 at 3:51 am #

    i think the movie itself have no attraction to malaysian people. fazura have her own fans…i think

  2. olala October 4, 2007 at 6:27 pm #

    in my opinion, the movie plot is the problem, and the poor ending makes it even weaker.

  3. marissa November 3, 2007 at 3:51 am #

    gagal coz u x pandai berlakon…

  4. bmwhot November 14, 2007 at 7:41 pm #

    wekkk…

  5. bmwhot November 14, 2007 at 7:42 pm #

    minah perasan cantik.

  6. bmwhot November 14, 2007 at 7:46 pm #

    jgn perasan lawa..gelak dek oghang!

  7. bmwhot November 14, 2007 at 7:47 pm #

    anyway,caucin!

  8. jejaka_gah February 10, 2008 at 5:23 am #

    actually, i memang dah terpikat kat nur fazura. i like her. i really like her. and i really love her. i want to make her mine.
    nur fazura is my kinda gal. i harap dia sudi terima i jadi her partner in life. we can dance as much and as long as we want.
    nur fazura, i suka tengok you gyrating that hips and butts of yours. you betul punya seksi lah.
    i do get turned on.

  9. Spoogebob February 18, 2008 at 3:47 pm #

    ehh ada ka filem kayangan nih?? aku rasa promosi tak power kot… Tapi apasal M’sia nih tak buat filem yang mendidik.. Semua yang ada Stylo dan tak ada faedah.. Kaya tanpa sebab tahap melampau-lampau. WTF?

  10. Sangap... February 20, 2008 at 5:23 am #

    tetek fazura besar n sedap dowh…nak je aku hisap n ramas2 die nyer tetek…

  11. afrizal April 10, 2008 at 2:29 pm #

    hi
    saya adalah penggagum anda
    anda lebih manis kalo anda memakai baju yang tidak seksi karena anda punya cahaya di wajah namun sbelum cahaya.
    “ku teringat hati
    da terbayang janji
    kemana kau pergi cinta

  12. lin June 17, 2008 at 2:52 am #

    sayer suker gak jalan citer yer

  13. derr July 22, 2008 at 9:13 am #

    ade komen paal breast.org komen pasl filem die komen psl breast..pe r lu sangap..memalukan kaum pompuan.

  14. barbiesweetsugar October 28, 2008 at 5:38 am #

    im not her fan but i love gol n gincu. i think it’s promotion porblem.sbb aku xtau pon filem niwujud hohoho

  15. Meteor October 1, 2010 at 5:35 pm #

    Saya bru tengok ceta kygn,jln ceta ok p yg spoil nya ending dia tak brpa bgus,sya supotanda fazura,belive ur self n dun cre wat pepole said,aza2 fighting

Leave a Reply

